234

پودر های پروتئینی و راهنمای خرید آن ها: چند بار، چطور و چرا باید شیک بخورم؟

دسته‌بندی‌ها : سلامت و سبک زندگی, ویژه ها
سه شنبه , ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۲
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 رای, میانگین : 1٫00 از 5)
Loading...

پودر های پروتئینی و راهنمای خرید آن ها: چند بار، چطور و چرا باید شیک بخورم؟

حالا دیگر پودر های پروتئینی حسابی محبوب شده اند و همه جا می توانیم آن ها را ببینیم. در گذشته این نوشیدنی ها مخصوص کسانی بود که بصورت جدی تمرینات بدنسازی انجام می دادند ولی حالا به یکی از بخش های ضروری سالن بدنسازی تبدیل شده. به ما گفته شده که اگر می خواهید ماهیچه های خوش فرمی داشته باشید شیک های پروتئینی به دردتان می خورد و در عین حال که سوخت و ساز بدن را بالا می برد کاری می کند که عملکرد بهتری داشته باشید و پر انرژی باشید.

پودر

پروتئین قطعا بخشی جدا نشدنی از رژیم غذایی ماست. در حال حاضر توصیه شده که مردان روزانه ۵۵.۵ نیم پروتئین و زنان روزانه ۴۵ گرم از آن مصرف کنند. شیک های پروتئینی بطور متوسط در هر وعده ۲۰ تا ۴۰ گرم پروتئین دارند. زمانی که پروتئین مصرف می کنید این ماده وارد بدن می شود و پس از شکسته شدن به آمینو اسید تبدیل می شود. آمینو اسید ها بعدا دوباره به پروتئین تبدیل می شود. به این ترتیب بدن پس از هر بار تمرین بازیابی می شود.

پودر

پروتئین برای بزرگ شدن عضلات و ترمیم آن ها ضروری است و اگر ورزش می کنید باید پروتئین دریافتی بیشتری داشته باشید. ورزش سرعت تبدیل پروتئین به آمینو اسید و ساخت دوباره ی آن را بالا می برد. حالا که همه ی افراد سرشناس در شبکه های اجتماعی تبلیغ این شیک های پروتئینی را به اشتراک می گذارند بازار این نوشیدنی ها حسابی گرم شده. در نتیجه مشتری ها به یک راهنمای کامل برای انتخاب شیک پروتئین نیاز دارند. از کجا باید شروع کنیم؟

چند مدل پودر پروتئینی وجود دارد؟

پیشنهاد ما :  چرت زدن را دوست دارید؟ چه ساعتی از روز بهترین زمان برای خواب است؟

معمول ترین نوع پودرهای پروتئینی وِی ها هستند. وی یکی از محصولات فرعی پنیر است. با این حال خیلی از مردم ترجیح می دهند از پودرهای پروتئینی گیاهی استفاده کنند. بدنساز های وگان ثابت کرده اند که برای داشتن هیکل مناسب لازم نیست گوشت مصرف کنید. همینطور بررسی های بسیاری نشان داده اند که پروتئین های گیاهی به اندازه ی جایگزین های غیر گیاهی موثر خواهند بود.

پودر

Whey concentrate

ارزان ترین و متداول ترین پودر پروتئینی که اکثر کسانی که از آن استفاده کرده اند معتقدند طعم خوبی دارد با این حال خیلی از مصرف کننده ها برای هضم آن به مشکل بر می خورند. حاوی لاکتوز و ۸۰ درصد پروتئین است. یک وعده از آن حدود ۵ گرم کربوهیدرات و ۳ گرم چربی به بدن شما می رساند.

Whey isolate

این پودر بصورتی فیلتر شده که چربی و کربوهیدرات کمتری داشته باشد. این پودر حدود ۹۰ درصد پروتئین دارد. سریع جذاب می شود و اصلا در آن لاکتوز وجود ندارد. در نتیجه برای کسانی که مشکل هضم لاکتوز دارند مناسب است. این پودر از گزینه ی بالا قیمت بیشتری دارد.

Whey hydrolysate

این پودر دوباره فیلتر شده تا مقدار پروتئین به ۹۵ درصد برسد. این پودر سریعا توسط ماهیچه ها جذب می شود و طبیعتا کمی گران تر است.

Casein protein

این نوع پروتئین در طول چندین ساعت و به آرامی شکسته می شود و گلوتامین بالایی دارد که سرعت بازیابی بدن را بالا می برد.

Soy protein

گزینه ی خوبی برای گیاهخوار هاست که سرشار از گلوتامین و آمینو اسید های چند شاخه ای است که به بازیابی بدن کمک می کند. این پودر سرعت سوخت و ساز را بالا می برد.

Milk protein isolate

حاوی کازئین و پروتئین های وی است. همینطور اندوخته از آمینو اسیدهاست.

پیشنهاد ما :  تازه‌ترین سیستم عامل اندروید با نام Oreo معرفی می‌شود

پودر

بهتر است چه وقت هایی استفاده شود؟

خیلی از مردم تصور می کنند بهتر است بعد از ورزش شیک پروتئینی مصرف کنند ولی یکی از مربی های بدنسازی در این مورد می گوید: اصلا مهم نیست در چه زمانی از روز و یا چند بار این شیک ها را مصرف کنید. مهم ترین نکته این است که کالری های مصرفی تان را زیر کنترل داشته باشید، به اندازه ی کافی پروتئین مصرف کنید و مرتب ورزش کنید. بطور ایده آل پروتئین باید بین وعده های غذایی تقسیم شود و شیک پروتئینی به همراه کمی میوه یک وعده ی کامل محسوب می شود.

البته اگه پودر با آب مخلوط شود نمی توانیم به عنوان غذای کامل از آن استفاده کنیم ولی وقتی این پودرها با مواد دیگری مثل شیر، کره ی گیاهی، جو و میوه مخلوط می شود می تواند یک ماده ی غذایی کامل تشکیل دهد. بعضی از مردم دوست دارند شیک های پروتئینی را به عنوان میان وعده مصرف کنند چون باعث می شود احساس سیری کنند.

پودر

پیشنهاد متخصصین در این مورد چیست؟

اگر برای گوارش لاکتوز مشکل ندارید خیلی از مربی های بدنسازی وِی isolate را به ورزشکاران توصیه می کنند. این پودر ارزان قیمت است، به سادگی در مایعات حل می شود و هضم آن ساده است. به خاطر داشته باشید که پودرتان را چک کنید تا هیچ شکر اضافی به آن افزوده نشده باشد.

تمام پودر های پروتئینی کار یکسانی در بدن انجام می دهند ولی isolate گزینه ی مناسبی است چون کربوهیدرات و چربی پایینی دارد در نتیجه نوشیدنی شما کم کالری خواهد بود. در مقابل دیگری پودر های همسان این پودر بهتری طعم را دارد.

پودر

آیا واقعا مصرف این پودرها برای ما لازم است؟

پیشنهاد ما :  کسب و کار هایی برای خجالتی ها و کسانی که شغل آنلاین می خواهند (قسمت دوم)

بعضی از مربی های بدنسازی با اینکه این پودرها را توصیه می کنند تاکید می کنند که این نوشیدنی جادویی نیست و هیچ تفاوتی با غذاهای پر پروتئین در آن ها دیده نمی شود. یکی از مربی های بدنسازی مشهور در این مورد می گوید: من سرسختان معتقدم غذا الویت دارد و یک رژیم غذایی متعادل هر چیزی که بدن شما لازم دارد را تامین می کند. البته یکی از ویژگی هایی که این نوشیدنی ها را نسبت به غذا برتر می کند این است که خوردن آن ها پیش از باشگاه خیلی راحت تر از طبخ کردن سینه ی مرغ است. احتمالا طعم بهتری هم دارد.

یکی از اشتباهات رایج این است که برخی از مردم پودر های پروتئینی را با غذاهای معمولی و یا پر کالری مخلوط می کنند که این شیوه ی مصرف کاملا اشتباه است. اگر در حال خوردن صبحانه ی همیشگیتان هستید اضافه کردن پورد پروتئینی اشکالی ندارد ولی اگر در حال خوردن یک میان وعده ی پر کالری هستید احتمالا دارید از هدفی که برای بدنتان ترسیم کرده اید فاصله می گیرید.

شرکت های تولید کننده ی محصولات پروتئینی بیش از واقعیت روی نیاز روزانه ی ما به پروتئین تاکید کرده اند. به خاطر داشته باشید که حتی گیاهخواران هم اگر رژیم غذایی کاملی داشته باشند می توانند نیاز بدنشان به پروتئین را به راحتی تامین کنند. به علاوه برخی از مردم به اشتباه تصور می کنند اگر این شیک های پروتئینی را مصرف کنند شبیه ورزشکاران حرفه ای می شوند. ورزشکاران حرفه ای با ورزش های سخت و رعایت کردن رژیم غذایی به این نقطه رسیده اند و بدن بی نقصی که دارند به خاطر مصرف شیک های پروتئینی نیست.

 

نظرات کاربران (۱)

افزودن نظر